zaterdag 4 december 2010

Sneller lezen (3)

Van alle boeken die wij kopen wordt slechts één op de tien verder gelezen dan het eerste hoofdstuk. Een belangrijke reden hiervoor is naar mijn mening dat de meesten van ons nooit een effectieve strategie hebben geleerd om sneller te lezen en meer te onthouden. Na mijn vorige twee blogs over voorbereiden en het creëren van een prettige leesplek, ga ik nu verder met het lezen zelf en hoe vervolgens om te gaan met wat je hebt gelezen zodat je dit beter kunt onthouden.

4. Beginnen te lezen.
Nu je ogen zijn opgewarmd, je een lekkere rustige plek hebt opgezocht en in grote lijnen weet waar het boek over gaat, gaan we eindelijk “echt” lezen. De meest effectieve manier die ik heb geleerd om de leessnelheid en focus te verhogen is om tijdens het lezen je ogen langs de zinnen te leiden. Onze ogen worden van nature aangetrokken tot beweging en door je ogen met je wijsvinger langs de zinnen te leiden blijf je makkelijker op tempo. Ik lees nooit langer dan zo’n 30 minuten achter elkaar. Ik heb gemerkt dat ik na die 30 minuten mijn concentratie begin te verliezen en minder scherp word. Ik raak daardoor sneller afgeleid en mijn ogen en geest beginnen te vertragen. Neem daarom iedere 30 minuten een korte pauze. Soms is een pauze niet meer dan alleen maar even wegkijken van de pagina, een paar maal met mijn ogen te knipperen of een slokje water nemen. Maar af en toe ga ik ook even staan en maak ik een korte wandeling door de kamer om mijn benen te strekken en mijn nek te ontspannen.

Je kunt er natuurlijk een wedstrijd van maken, maar ons doel van sneller lezen is niet om een persoonlijk record te zetten. Of te zien hoeveel uur we aan een stuk kunnen lezen. Het doel van deze strategie is om het boek tot het einde toe uit te lezen, en dit zo effectief mogelijk te doen. Voor mij betekent dit dat ik liefst zo min mogelijk tijd besteed aan het staren naar de pagina's. Als ik lekker wil lezen pak ik een roman, maar als ik een boek lees omdat ik er iets van wil leren lees is dit dus zo effectief mogelijk, waarbij ik maximale informatie in mij op wil nemen.

5. Opmerkingen maken in de marges en beginnen met het maken een mindmap.
Tijdens mijn studie onderstreepte ik de belangrijkste stukken tekst in ieder hoofdstuk. Omdat ik helaas de strategie van stap 1 van het sneller lezen nog niet had begrepen, onderstreepte ik van begin tot eind zowat iedere zin in mijn eerste studieboeken. Gelukkig hebben jullie al een warming-up achter de rug en daarbij een algehele indruk opgedaan van het gehele boek en van ieder hoofdstuk afzonderlijk. Hierdoor ben je beter in staat om stap 5 van het sneller lezen effectief te doen zonder het hele boek vol te kladderen met allemaal opmerkingen.

Het eerste deel van stap 5 is om tijdens het lezen opmerkingen te maken in de kantlijn van het boek. Om eerlijk te zijn is dit voor mij nog altijd de meest lastigste stap in het sneller lezen en meer onthouden. Niet omdat het zo´n moeilijk onderwerp is, maar vooral omdat boeken voor mij zowat heilig zijn. Als het om mijn boeken gaat ben een echte pietlut, want het liefst houd ik ze allemaal zo ongekreukt en onbesmet mogelijk tijdens het lezen. Tot voor kort schreef ik mijn opmerkingen daarom op een apart blaadje, maar dat werkt helaas lang niet zo effectief. Door de opmerkingen naast de tekst in de kantlijn te plaatsen, vind je later veel sneller de details terug voor als je niet precies hebt onthouden hoe het ook alweer zat. Ik doe dit meestal tijdens die korte pauze na ieder half uur lezen, dat werkt bij mij uitstekend. Trouwens, lezen triggert bij mij meer ideeën dan bij bijna al het andere wat ik doe. Ik schrijf ze altijd meteen op in de kantlijn op het moment dat ze in mij opkomen. Zo leidt het mij niet af tijdens het lezen en weet ik zeker dat ik ze toch niet vergeet.

De essentie van stap 5 is dat je beter onthoudt door te herhalen. Bij voorkeur kun je de details beter herinneren door ze op te schrijven, en het maken van opmerkingen in de kantlijn is hiervan het eerste gedeelte. Echter, belangrijk om te weten is dat onze geest niet denkt in regels en teksten, maar in beelden, kleuren, geluiden, en dergelijke. Na iedere sessie of aan het eind van ieder hoofdstuk kun je het beste de belangrijkste ideeën uit het boek zo snel mogelijk vertalen in beelden. Maak daarom jouw notities zo visueel en kleurrijk mogelijk als je kunt. Ik gebruik hiervoor de mindmap en Mindmeister.com biedt hiervoor een geweldig gratis app online voor het maken van leuke mindmaps. Voor degenen die niet vertrouwd zijn met mindmaps, ik raad jullie aan om eens te gaan zoeken op Google. Er is veel online informatie over te vinden en in een latere blog zal ik deze fantastische techniek verder uitlichten.

Zodra je klaar bent met lezen, gebruik dan zo’n 15-20 minuten om terug te bladeren door het boek en je opmerkingen in de kantlijn nog eens door te lezen. Kijk ook naar de kleurrijke notities van ieder hoofdstuk en noteer alle andere ideeën of taken die naar voren kwamen tijdens het lezen. Maak van het gehele boek opnieuw een mindmap, ik doe dat meestal door de eerdere maindmaps samen te voegen tot één grote mindmap.

In de volgende en laatste blog leer ik je om met het geleerde aan de slag te gaan.

Andre Hoefs - Act on Impact (www.actonimpact.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je interesse toont in mijn blog. Meer informatie over wie ik ben en wat mijn werkzaamheden zijn kunt u vinden op www.actonimpact.nl.

Andre Hoefs