dinsdag 25 augustus 2009

Succes is delen wat je hebt

Zoekend naar het echte doel van mijn leven, leerde ik al snel dat ik graag anderen beter maak. Ik krijg hieruit veel voldoening, als ik waarde kan toevoegen aan het leven van anderen. Toch doe ik dit niet vanuit een gevoel van altruïsme en opoffering. Ik geloof oprecht dat geven uiteindelijk zal leiden tot waardering naar mij terug. Ik leef in de overtuiging dat er een balans is tussen geven en nemen: ”Wie goed doet, goed ontmoet”. Het klinkt bijna egocentrisch en eigenlijk is dat ook zo. Maar gezond egocentrisme is helemaal niet negatief, het is het bewijs dat je geleerd hebt om net zoveel van jezelf te houden als van de mensen om je heen.

In een goed boek Ik, gezond egocentrisme meer effectiviteit van Remco Claassen en Mayta Braun) over persoonlijk leiderschap, las ik de volgende bondige uitleg over leiderschap:

“Leiderschap is niets anders dan goed weten wie je bent en wat je wilt en dat weten te transformeren in voordeel voor anderen!”

Gelukkig en succesvol zijn heeft alles te maken met energie. Door te weten wie je bent en wat je wilt, smelten je passie en je talenten samen en beschik je over een onuitputtelijke bron van energie en mogelijkheden. Je bent -zoals dat heet- congruent en in balans, waardoor je veel te geven hebt in het voordeel van anderen. Die eigen energie van congruente mensen uit zich in levensvreugde, houden van jezelf en de kracht om zaken aan te pakken. Congruentie en succes liggen besloten in de ultieme energiewet, zoals beschreven in hetzelfde boek. Dit boek vertaalt de balans tussen Energie enerzijds en weten wat je wilt (Mission), weten wie je bent (Character) en weten wat je kunt (Competencies): E = M x C x C. Een krachtige formule, die zij de energiewet van Einstein noemen.

Ik pas deze energiewet dagelijks toe in mijn eigen leven en in mijn coaching van anderen. En geloof me, succes wordt niet bepaald door datgene wat je er zelf mee doet, maar vooral door hoe je het deelt met de anderen in je omgeving.

Andre Hoefs - Act on Impact (http://www.actonimpact.nl/)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je interesse toont in mijn blog. Meer informatie over wie ik ben en wat mijn werkzaamheden zijn kunt u vinden op www.actonimpact.nl.

Andre Hoefs