zondag 12 december 2010

Sneller lezen (4)

De meeste mensen die een boek binnen een week of twee nog steeds niet hebben uitgelezen, zullen het daarna meestal ook niet meer doen. Door de strategie van effectief lezen zul jij voortaan wel al jouw boeken van begin tot eind snel en binnen twee weken hebben uitgelezen.

In dit laatste blog over sneller lezen en beter onthouden leer ik je om het geleerde zelf in de praktijk toe te passen. Hoe beter je de essenties leert begrijpen, hoe meer kans je hebt om ze daadwerkelijk toe te passen en je ze ten goede te laten komen. En is dat niet precies de reden waarom je het boek in de eerste plaats pakte?

6. Houd je momentum
Net als ik, zijn de meeste mensen erg opgewonden wanneer ze in hun boek aan het lezen zijn of het net een paar dagen geleden hebben uitgelezen. Ik maak altijd optimaal gebruik van die energie en geniet van dit moment van euforie door alles wat ik heb geleerd met iedereen te delen. Dus, mijn belangrijkste tip:

Vertel de mensen erover!


Niets werkt beter dan aan anderen vertellen wat jij zojuist hebt gelezen. Wanneer je iemand anders vertelt over wat jij hebt gelezen, creëer je nieuwe verbindingen in je brein en versterk je het aantal associaties om na één dag, één week, één maand of zelfs jaren het geleerde weer in je op te roepen. Erg leuk is het ook om een review te schrijven op het moment dat je klaar bent met een goed boek.

Kortom, herhaling, harhaling en nog eens herhaling (laat me weten wanneer ik mezelf teveel herhaal!). Hoe meer vormen van herhaling en onderwijzen, hoe beter het is voor jouw denken en doen. Je zult je de nieuwe kennis steeds meer eigen maken en misschien zul je zelfs iets van jezelf aan het geleerde toevoegen zodat het voor jou optimaal werkt. Uiteindelijk zal het onderdeel worden van jouw denken en zul je het integreren in je dagelijkse doen.

Practise as you preach, zeg maar.

Tot slot;
Velen van ons nemen helaas niet eens de moeite om een goed boek te pakken, laat staan dat ze de tijd nemen om deze helemaal uit te lezen. Zij zullen bij het lezen van deze blogs denken: wat een flauwekul, dat gaat echt niet werken. Voor hen ter afsluiting nog een verhaal van Stephen Covey, over wat hij noemt "het scherpen van de zaag";

Twee houthakkers werd gevraagd om elk een boom om te zagen en de persoon die als eerste eindigde zou een prijs ontvangen. Het grootste probleem was dat de zagen van beide houthakkers oud, roestig en bot waren. De eerste houthakker nam een zaag, liep naar zijn boom en begon als een bezetene te zagen. Ondanks zijn harde werken kwam hij maar langzaam vooruit en na 30 minuten kijkt de houthakker terloops opzij. De andere houthakker staat rustig aan de kant. Hij is nog steeds niet begonnen met zagen en de eerste man zegt tegen de ander:
"Wat in vredesnaam doe je toch? Dit is een wedstrijd en je bent nog steeds niet begonnen met zagen".
De tweede man kijkt rustig op, terwijl hij een slijpsteen over zijn zaag heen haalt.
"De zaag is bot", zegt de tweede man, "ik moet hem eerst scherpen voordat ik aan het echte werk kan beginnen"
De eerste houthakker lacht hem uit en gaat zwoegend verder met zagen, terwijl de tweede man blijft slijpen. Nog eens 20 minuten later is de eerste houthakker nog maar op de helft en zijn zaag wil nauwelijks nog op en neer. Op dat moment legt de tweede man zijn slijpsteen neer, loopt naar zijn boom en begint in een vloeiende beweging te zagen. Soepeltjes zaagt hij door tot zijn boom omvalt. Hij heeft ruimschoots gewonnen van de eerste houthakker en claimt zijn eerste prijs.


Het slijpen van de zaag is van toepassing op alle facetten van het leven en ook op het lezen van boeken. Kies de boeken die je aanspreken, neem de tijd voor deze 6 stappen en ga efficiënter om met je tijd.

Door het lezen van boeken zul je veel meer hebben om te delen met anderen. Begin eindelijk aan al die boeken op jouw boekenplank. Ik wens je veel leesplezier en nieuwe kennis toe...

Andre Hoefs - Act on Impact (www.actonimpact.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je interesse toont in mijn blog. Meer informatie over wie ik ben en wat mijn werkzaamheden zijn kunt u vinden op www.actonimpact.nl.

Andre Hoefs