vrijdag 3 december 2010

Moet ik dit nu doen?

Mijn mailbox loopt momenteel vol met workshops en cursussen over timemanagement. Altijd leuk en interessant, want wie wil er niet meer tijd overhouden voor leuke dingen? Ook ik heb mijn boekenkast vol staan met allerhande self-management principes om effectiever met mijn tijd om te gaan. Kijkend over mijn boekenkast valt mijn oog meteen op één van de bekendste boeken van Stephan Covey over effectief leiderschap. Door zijn eenvoud sprak mij het overzicht van urgentie vs. belangrijk enorm aan;



Toch denk ik bij tijdmanagement vooral aan het eenvoudige principe dat ligt gelegen in enkele simpele woorden;
Moet ik dit nu doen?


Moet - Is het echt nodig dat het gedaan wordt?

Ik - Is het echt noodzakelijk dat ik het doe? Kan iemand anders het misschien beter doen, omdat zij/hij meer tijd heeft of misschien juist meer kwaliteiten voor die specifieke klus?

Dit - Moet ik echt dit doen, of is er misschien ook een andere oplossing mogelijk? Misschien is de alternatieve oplossing wel veel effectiever?! In mijn werk zie ik vaak hierin een belangrijke oorzaak van het ontstaan van tijdgebrek. Als er ergens een probleem optreedt wordt er vaak te weinig gezocht naar de echte oorzaak en blijken de genomen acties hoogstens tijdelijk effect te hebben op het symptoom. Uiteindelijk komt hetzelfde probleem als een boemerang weer bij je terug.

Nu - Welke prioriteit heeft de taak dat het nu moet, wat zou er gebeuren als je het later zou doen...of misschien zelfs helemaal niet?

Doen - Moet er wel wat gedaan worden? Waarin ligt de oplossing, in het handelen of juist in het niets doen? Dit effect zie ik vaak in het aansturen van medewerkers. Vragen blijkt vaak makkelijker (en sneller) dan het zelf uit te zoeken. Het One-minute manager principe blijkt daarbij een handige tool; vraag de medewerker eerst om zelf met twee mogelijke oplossingen te komen en laat hem hiervan de beste kiezen. Geef feedback en help de medewerker te groeien in zijn rol en verantwoordelijkheid. Zo hoef jij steeds minder te doen wat anderen beter kunnen!

Wanneer je de volgende keer weer een taak in je schoenen geschoven krijgt, stel je dan de simpele vraag Moet ik dit nu doen?

Andre Hoefs (www.actonimpact.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je interesse toont in mijn blog. Meer informatie over wie ik ben en wat mijn werkzaamheden zijn kunt u vinden op www.actonimpact.nl.

Andre Hoefs